Zwei Schalen Joghurt mit Obst

Levendige Kombucha-culturen voor je darmflora

Onze darm is de meest dichtbevolkte plek op aarde

Dit wonder, dat ongeveer zeven meter lang is, herbergt biljoenen kleine organismen die hormonen en boodschapperstoffen produceren. Deze werken recht in de hersenen en dienen als de belangrijkste adviseur. Wat kun je hiervan leren en hoe kunnen we de darm helpen gezond te blijven Hier een paar interessante weetjes voor je!!

De sterkte van de darmbarrière mag niet worden onderschat

Met 200 m² Het oppervlak van de dunne darm is 100 keer het oppervlak van onze huid. Het lichaam kan voedingsstoffen en vloeistoffen over dit enorme gebied opnemen. Door de vele plooien en uitstulpingen in de darm kunnen echter ook schadelijke micro-organismen en ziektekiemen binnendringen. Om dit te voorkomen, heeft de darm verschillende helpers die hem ondersteunen bij zijn verdediging:

  • het microbioom (darmflora)“)
  • het darmslijmvlies
  • het darm-geassocieerde immuunsysteem (ook bekend als GALT voor darm-geassocieerd lymfoïde weefsel)

Samen vormen ze de zogenaamde darmbarrière, die de meeste aanvallen van ziektekiemen in een vroeg stadium afweert of met succes bestrijdt. In de meeste gevallen worden de vele ziekteverwekkers zoals virussen, bacteriën of schimmels direct bestreden door het maagzuur. Als ze deze barrière zijn gepenetreerd, komen de afweercellen van de darmwand in het spel.

De GALT, de grootste verzameling belangrijke verdedigingscellen

Het is moeilijk te geloven, maar de GALT bevindt zich in het darmslijmvlies en is de grootste verzameling belangrijke verdedigingscellen in ons lichaam. Hier leeft zo'n 70% van de afweercellen, die de aanmaak van een grote verscheidenheid aan afweercellen stimuleren en tegelijkertijd weten te kiezen tussen goede en slechte stoffen en belangrijke voedingsstoffen doorlaten. De darm is veel meer dan onze dagelijkse hulp bij het verteren van het voedsel dat we eten.ng. Het helpt de hersenen met het immuunsysteem en voedt de hersenen met veel belangrijke informatie. Neurowetenschappers spreken nu van de darm-hersen-as. Dit zou een grote invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen. Juist daarom moeten we het onze darmen niet nog moeilijker maken met een ongezond voedingspatroon.

 

Prebiotica en probiotica Hoe u uw darmen kunt helpenm

prebiotica  

zijn voedselcomponenten die moeilijk te verteren zijn voor de darm. De meesten van jullie zullen deze componenten kennen als voedingsvezels. Ze zijn super belangrijk voor de gezonde ontwikkeling van goedaardige darmbacteriën. Ze kunnen niet volledig worden afgebroken door de spijsverteringsenzymen en dienen als voedsel voor de goede bacteriën in de darm. Voorbeelden van prebiotica zijn: Granen, asperges, witlof, uien, knoflook en bananen.

probiotica  

zijn levende micro-organismen die in de darmen terechtkomen en een positief effect kunnen hebben op de darmgezondheid. Probiotische kiemen zijn ernaast Yoghurt en kefir ook in gefermenteerde dranken zoals onze kombucha en kimchi vinden. Ook ingemaakte of gefermenteerde groenten kunnen veel probiotica bevatten en ondersteunen je darmflora.

    Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat ziekten zoals b.v.

    • Dementie
    • Parkinson
    • multiple sclerose
    • depressies

    kan worden begunstigd door een verstoord darmstelsel. Neem je darmen niet serieus en neem buikpijn en een zwak immuunsysteem niet als vanzelfsprekend aan. Na bijvoorbeeld een antibioticakuur is het essentieel om de beschermende darmbacteriën weer op te bouwen.

    Je humeur kan ook worden beïnvloed door je darmen!

    Onderzoekers van een universiteit in Ierland hebben de opwindende observatie gedaan dat de Darmbacteriën kunnen de hersenen en je humeur beïnvloeden via verschillende mechanismen . Onze darmbacteriën zijn bijvoorbeeld essentiële bouwstenen voor de boodschapperstoffen serotonine en dopamine. Het kan voorkomen dat een verstoorde darmflora bijdraagt aan het tegengaan van de omzetting van de belangrijke boodschapperstoffen. Onze darmen zijn ook aanzienlijk betrokken bij de vorming van de melatonine die nodig is voor de slaap.

    KOMBUCHERY Blog Autor Merle 

    Bedankt voor het lezen!
    Meer van mijn artikelen van A, zoals alcoholvrije Ingwer , tot Z, zoals citroengemberkombucha, vind je op onzeKOMBUCHERY Blog. Laten we samen meer leren over kombucha!
    Merle door Kombuchery

    Hinweis: Dieser Artikel ist ausschließlich für Informationszwecke bestimmt und nicht als professionelle Analyse, Beratung oder medizinische Auskunft zu verstehen, sondern enthält die persönliche Meinung des Autors, basierend auf recherchierter Fachliteratur und eigener Erfahrung zum Thema.

    0 reacties 0

    Laat een reactie achter

    Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.

    Lees verder