Gefaesse mit Oliven fermentiertes Gemuese Salz Erbsen Gurken Kimchi

Gefermenteerde voedingsmiddelen in één oogopslag – Zo gezond is kombucha

Gefermenteerde voedingsmiddelen hebben een lange traditie

Het klinkt misschien vreemd, maar de meeste bacteriën zijn onze beschermers en zijn niet schadelijk voor ons lichaam. Daarom is het logisch om voedingsmiddelen en dranken te consumeren die helpen deze gunstige bacteriën in uw lichaam te houden. Gefermenteerd voedsel bevat veel van deze goede en heilzame bacteriën, terwijl het je ook vrij gemakkelijk voorziet van vitamines, mineralen en waardevolle enzymen.

U bent waarschijnlijk al onbewust bekend met een grote verscheidenheid aan gefermenteerde voedingsmiddelen uit uw dagelijks leven:

Zoals.

  • kombucha
  • kefir
  • kimchi
  • yoghurt
  • miso
  • zuurkool
  • verschillende soorten kaas

Wat gebeurt er tijdens de fermentatie van voedsel??

Mensen fermenteren al honderden jaren voedsel. Vroeger was fermentatie een eenvoudige oplossing om ook in de koude winter voedsel te kunnen eten. Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn rijk aan voedingsstoffen en belangrijke probiotische bacteriën en zijn onbeperkt houdbaar. Fermentatie van voedsel of dranken zoals kombucha is geen zeer ingewikkeld industrieel proces. Als je het fermentatieproces (fermentatie) onder de loep neemt, worden het zetmeel en de suikers die in het organische materiaal (voedsel) aanwezig zijn met Hilfe van enzymen en micro-organismen afgebroken en omgezet in zuur, gassen of alcohol.t. Het is een volledig natuurlijk proces dat onder zuurstofarme omstandigheden kan plaatsvinden. De basisvereisten voor fermentatie zijn micro-organismen, zoals melkzuurbacteriën.

Waarom gefermenteerd voedsel goed kan zijn voor je darmen en gezondheid?

  1. Enerzijds kunnen de hierboven beschreven goede bacteriën ontstaan, die verantwoordelijk zijn voor een gezonde en actieve darmflora van het menselijk lichaam zijn onmisbaar.
  2. Daarnaast leidt de vorming van zuren tot een lage pH, waardoor het ongewenste schadelijke bacteriën hebben het moeilijker om het lichaam te koloniseren. Hun noodzakelijke voedingsbodem wordt hen praktisch ontnomen.
  3. Dat ook Het immuunsysteem bevindt zich voornamelijk in de darm en kunnen profiteren van de gefermenteerde voedingsmiddelen.
  4. bij mensen met prikkelbare darm syndroom gefermenteerd voedsel kan bijdragen aan de vertering van voedsel en pijn en ongemak verminderen.
    KOMBUCHERY Blog Autor Merle 

    Bedankt voor het lezen!
    Meer van mijn artikelen van A, zoals alcoholvrije Ingwer , tot Z, zoals citroengemberkombucha, vind je op onzeKOMBUCHERY Blog. Laten we samen meer leren over kombucha!
    Merle door Kombuchery

    Hinweis: Dieser Artikel ist ausschließlich für Informationszwecke bestimmt und nicht als professionelle Analyse, Beratung oder medizinische Auskunft zu verstehen, sondern enthält die persönliche Meinung des Autors, basierend auf recherchierter Fachliteratur und eigener Erfahrung zum Thema.

    0 reacties 0

    Laat een reactie achter

    Reacties moeten worden goedgekeurd alvorens deze geplaatst worden.

    Lees verder